(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Urząd Gminy
Władze
Statut Gminy
Projekty uchwał
Uchwały Rady Gminy
eSESJA
Interpelacje
Imienne wykazy głosowań
Zamówienia publiczne
Majątek Gminy
Nieruchomości
Ogłoszenia
Węgiel 2022 -2023
Budżet i finanse
Podatki i opłaty
Zagospodarowanie przestrzenne
Gospodarka odpadami komunalnymi
Petycje
Rolnictwo, leśnictwo
Ochrona środowiska
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Nabór na wolne stanowiska
Oświadczenia majątkowe
Ochrona zabytków
Protokoły pokontrolne
Oświata na terenie Gminy Skarżysko Kościelne
Realizaca zadań i plany na przyszłość
Akcje Wyborcze
Stypendia szkolne
Współpraca z organizacjami pozarządowymi
Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych
Rejestr instytucji kultury
Dokumenty do pobrania
Informacje niepublikowane
Udzielanie informacji publicznej na wniosek
Ochrona danych osobowych
Karty usług
Kontakt
Instrukcja obsługi
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
Deklaracja dostepności
Cyberbezpieczeństwo
Prawo miejscowe
Jak załatwić sprawę
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
POKL "Baśniowy Świat"
POKL "Uczymy się i rozwijamy z indywidualizacją"
Ostatnie 5 wiadomości:
» Postanowienie Nr 417/2024 Komisarza Wyborczego w Kielcach IV
» Postanowienie Nr 416/2024 Komisarza Wyborczego w Kielcach IV
» Projekt Nr 1
» Projekt Nr 2
» Projekt Nr 3
  • Jednostki organizacyjne
  • Przedszkole Samorządowe w Skarżysku Kościelnym
  • Programy
  • Program Ekologiczny
  • Program Ekologiczny 'Ratujmy Ziemię'

    Program Ekologiczny

    PROGRAM

    EKOLOGICZNY DLA

    DZIECI W WIEKU

    PRZEDSZKOLNYM

    „RATUJMY
    ZIEMIĘ”


    Opracowany przez:

    mgr Monikę Sławińską
    mgr Anetę Działak

    WSTĘP

    Wszyscy pragniemy zieleni łąk, czystego powietrza, zapachu lasów, świergotu ptaków, słowem odpoczynku na łonie przyrody.
    Jednocześnie jednak, to my – ludzie jesteśmy największymi niszczycielami przyrody. W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska.
    Człowiek już od zarania dziejów korzystając z naturalnych bogactw ziemi, wyrządził jej wiele krzywd, które stanowią poważne zagrożenia równowagi biologicznej. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców naszej ziemi. Z dnia na dzień zatruwamy atmosferę, zanieczyszczamy gleby, wody, a przecież dzięki temu niszczymy samych siebie. Powinniśmy walczyć z tymi procesami, które powodują zachwianie tej równowagi biologicznej. Współczesny człowiek zatem, chcąc zdrowo żyć i cieszyć się pięknem przyrody powinien pogłębiać swoja wiedzę ekologiczną i dbać o środowisko już od najmłodszych lat. Przyroda od wczesnego dzieciństwa jest najbliższa i najbardziej dostępna dziecku, powinna więc stanowić źródło jego przeżyć i wiedzy. Już w wieku przedszkolnym należy ukazywać dzieciom piękno otaczającego świata. Należy uświadamiać, że zasoby przyrody, takie jak: gleba, woda, las stanowią organicznie powiązaną całość, że każdy owad, płaz, gad czy nawet grzyb trujący ma swoją rację bytu w przyrodzie i bez potrzeby nie wolno go niszczyć.
    Edukacja ekologiczna dzieci, już od najmłodszych lat ich życia jest podstawą i warunkiem do racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony tu i teraz, i w przyszłości. Mogą oni stać się pełnowartościowymi partnerami dorosłych. Są bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje. Edukacja z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka powinna więc stanowić składową część działalności opiekuńczo – rozwojowo – wychowawczo – dydaktycznej nauczyciela i rodziców.


    I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU I GŁÓWNA ZAŁOŻENIA
    PROGRAMOWE.

    Program „Ratujmy ziemię” jest programem edukacji przedszkolnej. Zawarte w nim treści mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli, którzy zechcą wnieść własne pomysły, np. uwzględniając właściwości własnego środowiska czy możliwości dzieci. W programie nie ma podziału na grupy wiekowe. Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierać je w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
    Jako główne założenia programowe przyjęto:
    - Rozbudzania świadomości ekologicznej.
    - Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska.
    - Poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem.
    - Współudział rodziców w edukacji ekologicznej.

    II. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA.

    1. Cele ogólne edukacji ekologicznej:
    - Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą.
    - Doskonalenie umiejętności obserwacji faktów i zjawisk przyrodniczych.
    - Budowanie i rozwijanie uczuć estetycznych poprzez wyrabianie wrażliwości na
    piękno przyrody.
    - Uświadamianie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu.
    - Zaznajamianie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie
    konieczności ich przestrzegania.
    - Poznanie pojęcia „odpady” , źródła i rodzaje odpadów w środowisku lokalnym.
    - Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody i nagradzanie
    pochwałami takich zachowań.
    Istotnym elementem w realizacji programu ekologicznego będzie proekologiczna współpraca z rodzicami środowiskiem lokalnym, której celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej rodziców przez współudział między innymi w :
    - konkursach propagujących ochronę środowiska,
    - akcjach zbiórki surowców wtórnych.

    2. Cele szczegółowe edukacji ekologicznej:

    Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości dotyczące:

    - słownictwa o treści przyrodniczo – ekologicznej
    - ekosystemów, faktów i zjawisk w najbliższym środowisku
    - postrzegania zależności między człowiekiem, a środowiskiem
    - zasad ochrony przyrody
    - segregowania i wtórnego wykorzystania niektórych odpadów.

    Dziecko zdobywa podstawowe umiejętności w zakresie:

    - obserwacji środowiska i wnioskowania, porównywania, analizowania na podstawie
    obserwacji, zabaw badawczych
    - kształcenia szacunku do przyrody i jej piękna
    - postrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska, a zdrowiem człowieka
    - mądrego korzystania z zasobów natury.
    - dostrzegania nieprawidłowości i reagowania na nie w trosce o przyrodę
    - gromadzenia materiału przyrodniczego w zgodzie z normami ekologicznymi
    - uczestnictwa w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji
    środowiska
    - segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów




    Dziecko kształci postawy i przekonania dotyczące:

    - znaczenia i piękna obiektów, zjawisk w najbliższym środowisku przyrodniczym
    - konieczności czynnej ochrony środowiska naturalnego
    - ekologicznego stylu życia
    - potrzeby segregowania odpadów, wykorzystywania surowców wtórnych

    Tak sformułowane cele stwarzają warunki do kształtowani u dziecka postawy proekologicznej charakteryzującej się szeroką zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych i społecznych oraz poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako części przyrody.

    III. TREŚCI EKOLOGICZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA.

    BOGACTWO PRZYRODY
    - poznanie i określanie najbliższych przestrzeni przyrodniczych i społecznych
    - świat roślin
    - świat zwierząt
    - wyrażanie swoich spostrzeżeń i uczuć w kontakcie z przyroda w formie werbalnej
    i niewerbalnej (np. plastycznej, ruchowej….)

    ZJAWISKA I PROCESY W PRZYRODZIE
    - obserwacje przyrody w różnych porach roku
    - woda – niezwykła ciecz
    - gleba
    - powietrze
    - cuda matki natury

    OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
    - największe zagrożenia ekologiczne
    - obszary chronione i ich znaczenie (parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody)
    - zagospodarowanie odpadów – segregacja i wykorzystanie
    - aktywny udział w akcjach ekologicznych
    - Ziemia – nasza planeta

    IV. FORMY OSIĄGANIA CELÓW
    Aby efektywnie realizować treści programu stosujemy metody aktywizujące oraz następujące ekologiczne techniki pracy:

    PROPOZYCJE METOD:
    - zabawa naśladowcza
    - pedagogika zabawy
    - opowieści ruchowej
    - zajęcia terenowe
    - prace badawczo – rozwojowe
    - obserwacje
    - eksperyment
    - „burza mózgów”
    - gry dydaktyczne
    - elementy dramy
    - inscenizacje

    PROPOZYCJE TECHNIK EKOLOGICZNYCH:
    - ścieżka przyrodnicza – ilustrowana zdjęciami, rysunkami okazów przyrody, roślin
    i zwierząt.
    - ścieżka zdrowia – zabawy w terenie z wykorzystaniem zadań ruchowych.
    - gawędy – swobodne rozmowy na zaplanowane tematy ekologiczne.
    - apele ekologiczne – krótkie zbiórki w określonym miejscu w celu
    poinformowania o wyjątkowym wydarzeniu związanym z ochroną środowiska.
    - zabawy tropiące – w różnych ekosystemach z wykorzystaniem znaków i symboli
    - meetingi ekologiczne – jako formy spotkań i dyskusji z osobami związanymi
    z przyrodą.

    Sprawna i efektywna realizacja programu wymaga stosowania przez nauczyciela odpowiednich, urozmaiconych form prowadzenia zajęć (indywidualnej, grupowej i zbiorowej) z uwzględnieniem predyspozycji indywidualnych dzieci.

    V. EWALUACJA PROGRAMU.
    Celem ewaluacji programu „Ratujmy ziemię” jest pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji ekologicznej. Istotne jest też czy proponowane metody i techniki aktywności są skuteczne.
    Należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów:
    - poziom wiedzy i umiejętności
    - aktywna postawa wobec ochrony przyrody
    - postrzegania koncepcji programu przez rodziców

















    Data wprowadzenia: 2007-10-25 1742
    Data upublicznienia: 2007-10-25
    Art. czytany: 5035 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Aneta Działak
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    » Przełącz na wiadomości archiwalne
    Podkategoria:
    2005
    2006
    2007
    2009
    2010
    2008
    2011
    2012
    2013
    2014
    2015
    Rok 2016
    2017
    2018
    2019
    2020
    2021
    2022
    2023
    2024
    Ostat. 10 wiadomości:

    » Sprawozdanie Rb-Z za III kwartał 2011 rok
    » Sprawozdanie Rb-Z za IV kwartał 2011 rok
    » Sprawozdanie Rb-Z za II kwartał 2011 rok
    » Sprawozdanie Rb-Z za I kwartał 2011 rok
    Urząd Gminy Skarżysko Kościelne
    ul. Kościelna 2a
    26-115 Skarżysko Kościelne