U C H W A Ł A Nr XXXIV/219/2013 RADY GMINY SKARŻYSKO KOŚCIELNE

2013-09-03 0925
Art. czytany: 1738 razy

z dnia 29 sierpnia 2013r

w sprawie: zaopiniowania projektu uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego dotyczącej wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Kamiennej.



Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594) oraz art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013r., poz.627 ze zmianami)


RADA GMINY u c h w a l a co następuje:


§ 1. Opiniuje się pozytywnie projekt uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego dotyczącej wyznaczenia granicy Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Kamiennej.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody wyznaczenie obszaru chronionego krajobrazu, a także ustalanie zakazów obowiązujących na nim następuje w drodze uchwały sejmiku województwa, po zaopiniowaniu przez właściwe miejscowo rady gmin.
Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Kamiennej został wyznaczony Rozporządzeniem Nr 89/2005 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 14 lipca 2005r., zmieniony Rozporządzeniem Nr 17/2009 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 28 stycznia 2009 r., ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowy ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnieniu funkcji korytarzy ekologicznych.
W projekcie uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego uszczegółowiono przebieg granicy Obszaru w ten sposób, że w opisie granic zastąpiono granice sołectw odpowiadającymi im granicami obrębów ewidencyjnych.
W przedłożonym projekcie uchwały dokonano odstępstw od zakazów wymienionych w § 4 ust. 1 zakazy te nie dotyczą:
 terenów objętych ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu,
 terenów objętych ustaleniami projektów planów zagospodarowania przestrzennego lub projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, dla których przeprowadzona strategiczna ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu;
 realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których procedura dotycząca oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu;
 ustaleń warunków zabudowy dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy zagrodowej oraz obiektów i urządzeń budowlanych niezbędnych do jej użytkowania, pod warunkiem zapewnienia minimum 30% powierzchni biologicznie czynnej na danym terenie.
W ten sposób łagodzi się ograniczenia wynikające z dotychczasowej treści Rozporządzenia. Zaproponowana forma złagodzenia zakazów pozwala podmiotom gospodarczym oraz osobom fizycznym na realizację przedsięwzięć, pod warunkiem zapewnienia ochrony wyróżniających się krajobrazów o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowych ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych na obszarze chronionego krajobrazu. Ponadto złagodzone w ten sposób zakazy pozwalają dostosować ograniczenia do lokalnych potrzeb i uwarunkowań na danym obszarze, co z kolei umożliwia prowadzenie właściwej polityki zrównoważonego rozwoju oraz gospodarczej i społecznej na terenie województwa świętokrzyskiego.
Planowane uszczegółowienie opisu granic Obszaru Chronionego Krajobrazu poprzez operowanie granicami obrębów ewidencyjnych, a także wprowadzenie regulacji łagodzących dotychczasowe zapisy dotyczące zakazów na Obszarze nie wpłynie ujemnie na środowisko i walory przyrodnicze gminy. Umożliwią realizację zrównoważonego rozwoju poszczególnych gmin znajdujących się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Kamiennej przy jednoczesnym zachowaniu jego celów ochrony.