ZARZĄDZENIE NR 55/2011

2011-07-20 1206
Art. czytany: 3812 razy

z dnia 13 lipca 2011r

w sprawie: norm eksploatacyjnych oraz zasad rozliczania zużycia paliw przez pojazdy i sprzęt silnikowy eksploatowany w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Skarżysko Kościelne, a także przez agregat prądotwórczy stanowiący zasilanie awaryjne budynku Urzędu Gminy.


Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 32 ust 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) oraz Zarządzenia Nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej – zarządzam, co następuje:

§ 1.

1. Przepisy dotyczą:
a) wszystkich pojazdów i urządzeń z silnikiem napędzanym paliwem płynnym,
b) paliw płynnych, olejów smarowych i smarów do silników i zespołów napędowych pojazdów i sprzętu silnikowego.
2. Do pojazdów i sprzętu silnikowego należy stosować rodzaj paliwa oraz rodzaje smarów według zaleceń producenta pojazdu (sprzętu) lub ich zamienniki określone w instrukcji obsługi.
3. Gospodarkę materiałami pędnymi i smarami należy prowadzić racjonalnie i oszczędnie uwzględniając normy zużycia i ubytków naturalnych oraz zasad magazynowania.

§ 2.

Normę eksploatacyjną ustala się na podstawie:
1) norm zużycia paliwa, podanych przez producenta,
2) badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej – w przypadku pojazdów,
3) pomiaru zużycia paliwa, przeprowadzonego w sposób określony w Zarządzeniu Komendanta Głównego PSP,
4) norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki organizacyjne PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

§ 3.

Ustala się następujące normy zużycia paliw płynnych:
1) eksploatacyjną dla przebiegu pojazdu samochodowego w ruchu oraz zainstalowanym na nich sprzęcie silnikowym – określoną w załączniku nr 1;
2) eksploatacyjną dla pracy sprzętu silnikowego - określoną w załączniku nr 2.

§ 4.

1. Dla pojazdów i urządzeń pozostających w gotowości bojowej i wymagających kontroli sprawności technicznej, należy przeprowadzać rozruchy kontrolne.
2. Ilość rozruchów silnika z uwagi na dynamiczne jego niszczenie oraz bezefektywne zużywanie paliw należy ograniczyć do niezbędnego minimum.
4. Rozruchów, o których mowa w ust. 1 nie wykonuje się w przypadku uruchamiania silnika w innym celu.
5. W przypadku wprowadzania podwyższonej gotowości bojowej (np. zagrożenia powodziowe, przestrzenne pożary lasów, itp.) – dopuszcza się dodatkowy rozruch samochodów i sprzętu dla sprawdzenia ich niezawodności.
6. Każdorazowe uruchomienie pojazdu samochodowego lub innego sprzętu silnikowego w celu wykonania obsługi technicznej, konserwacji, kontroli i regulacji należy wpisać do kart pracy z określeniem celowości uruchomienia.
§ 5.

Okresowe wymiany oleju należy dokonywać:
1) zgodnie ze wskazaniem producenta pojazdu (sprzętu silnikowego),
2) zgodnie ze wskazaniem producenta oleju lub smaru, jeżeli pojazd nie osiągnie normy przebiegu kilometrów, a sprzęt silnikowy normy godzin pracy ustalonej przez producenta,
3) olej przekładniowy, hydrauliczny i smary należy stosować wg potrzeb i instrukcji fabrycznych. Przy małych przebiegach wymiany oleju przekładniowego należy dokonywać nie rzadziej, niż co 5 lat.

§ 6.

1. Zobowiązuje się do prowadzenia dokładnej ewidencji zużycia paliw płynnych przez poszczególne pojazdy i sprzęt silnikowy.
2. Paliwo wydane osobie uprawnionej i zakupione na pojazd powinno być odnotowane:
1) w karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego,
2) w karcie pracy sprzętu silnikowego,
3) w karcie magazynowej – dla paliwa stanowiącego zapas dla pożarniczego sprzętu silnikowego zapewniającego ciągłą jego pracę przez co najmniej trzy godziny,
3. Wprowadza się obowiązek miesięcznego rozliczania zużycia paliwa, najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca po upływie rozliczeniowego miesiąca.
4. Dla agregatu prądotwórczego stanowiącego awaryjne zasilanie budynku Urzędu Gminy wprowadza się obowiązek kwartalnego rozliczania zużycia paliwa, najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca po upływie rozliczeniowego kwartału.
5. Podstawę do rozliczenia zużycia paliwa stanowi właściwy wskaźnik normy eksploatacyjnej.
6. Rozliczenia ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym należy dokonać z dokładnością do 0,1 litra na podstawie:
1) ustalenia ilości zużytego paliwa - przez dodanie do stanu paliwa w zbiorniku z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa pobranego na dany pojazd lub sprzęt silnikowy w okresie rozliczeniowym i odjęcie od tej sumy ilości paliwa jaka pozostała w zbiorniku na następny okres rozliczeniowy (na koniec okresu rozliczeniowego wszystkie zbiorniki paliwa samochodów pożarniczych, sprzętu silnikowego oraz kanistry stanowiące zapas paliwa, muszą zostać zatankowane do pełna);
2) porównania ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym z ilością przysługującą na podstawie normy eksploatacyjnej dla:
pojazdu – na przebyte kilometry i czas pracy silnika w związku z napędem zainstalowanych na tym pojeździe urządzeń specjalnych, pracy silnika na postoju i wykonanych rozruchów kontrolnych;
sprzętu silnikowego – wynikającą z czasu pracy silnika w związku z napędem funkcjonalnie zintegrowanego z tym silnikiem urządzenia roboczego i wykonanych rozruchów kontrolnych.
6. Jeżeli w wyniku porównania okaże się, że urządzenie lub pojazd:
1) zużył równą lub mniejszą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej, należy rozliczenie zakończyć,
2) zużył w okresie rozliczeniowym większą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej - wówczas rozliczający sporządza wyjaśnienie, w którym uzasadnia zwiększone zużycie paliwa.
7. Sporządzone wyjaśnienie należy przedłożyć, wraz z kartą drogową lub kartą pracy, Wójtowi Gminy najpóźniej do końca następnego miesiąca po upływie miesiąca rozliczeniowego.
8. Jeżeli w wyniku awarii samochodu pożarniczego na koniec okresu rozliczeniowego nie jest możliwe dotankowanie do pełna zbiornika paliwa w celu ustalenia rzeczywistego zużycia paliwa w kwartale rozliczeniowym:
1) rozliczenia dokonuje się na podstawie ustalonych norm jego zużycia.
2) w miesięcznej karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego na następny miesiąc w rozliczeniu materiałów pędnych w wierszu – „pozostało z ubiegłego miesiąca”, w kolumnie „litrów paliwa” wpisuje się stan paliwa obliczony na podstawie norm zużycia paliwa określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3) rzeczywiste zużycie paliwa ustala się na koniec następnego okresu rozliczeniowego, za oba miesiące łącznie.


§ 7.

1. W przypadku niesprawnego licznika kilometrów, użytkowanie pojazdu, z zastrzeżeniem ust.2, powinno być wstrzymane.
2. Pojazd, którego licznik kilometrów wskutek awarii stał się niesprawny, może być użyty tylko w przypadkach:
1) konieczności wyjazdu do akcji ratowniczej,
2) zatankowania paliwa,
3) powrotu do jednostki.

§ 8.

Osoby prowadzące sprawy eksploatacji pojazdów i sprzętu silnikowego, zaopatrywanie pojazdów i urządzeń w paliwo oraz osoby odpowiedzialne za stan techniczny pojazdów i urządzeń zobowiązane są:
1) rzetelnie weryfikować zapisy w okresowych kartach pracy pojazdów oraz sprzętu silnikowego i rzetelnie rozliczać zużycie paliwa,
2) powodować niezwłocznie usuwanie przyczyn przekraczania ustalonych norm zużycia paliwa oraz olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych,
3) informować kierownictwo jednostki o występujących nieprawidłowościach w gospodarce paliwami, olejami, smarami i płynami eksploatacyjnymi.

§ 9.

1. Za prawidłowe rozliczanie paliwa odpowiedzialni są konserwatorzy - kierowcy samochodów pożarniczych i operatorzy sprzętu silnikowego.
2. Nadzór na prawidłową gospodarką paliwową w OSP sprawuje komendant OSP.

§ 10.

Całościowy nadzór nad gospodarką paliwową w Ochotniczych Strażach Pożarnych na terenie Gminy sprawuje Komendant Gminny.

§ 11.

Za prawidłowe użytkowanie i rozliczanie paliwa agregatu prądotwórczego stanowiącego awaryjne zasilanie budynku Urzędu Gminy odpowiedzialny jest Ksawery Krupa – inspektor UG ds. gospodarki komunalnej i drogownictwa.

§ 12.

Traci moc Zarządzenie nr 6/2003 Wójta Gminy Skarżysko Kościelne z dnia 03 marca 2003 r. w sprawie ustalenia norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych oraz sprzętu silnikowego, użytkowanych przez Ochotnicze Straże Pożarne z terenu gminy Skarżysko Kościelne do akcji ratowniczo – gaśniczych i innych zagrożeń.

§ 13.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 01 sierpnia 2011 r..