'Motywuj i wspieraj - wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci'

2009-01-09 1214
Art. czytany: 1889 razy

Zakres zrealizowanych działań mających na celu wyrównanie szans edukacyjnych dzieci
i młodzieży wraz z uzasadnieniem
W okresie obejmującym miesiące X – XII 2008r. w Szkole Podstawowej w Majkowie zrealizowano projekt „Motywuj i Wspieraj – wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci.”. Zadania ujęte w projekcie wykonane zostały przy wsparciu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, a ich adresatami byli: uczniowie klas O – III, rodzice oraz nauczyciele. Realizacja projektu przybrała formę zajęć o zróżnicowanym charakterze : logopedycznych, artystycznych, psychologicznych, sportowych i korekcyjnych oraz konsultacji medycznej.
Tytuł opracowanych i ujętych w programie działań doskonale oddaje cele, do których należało: wspieranie duchowego i fizycznego rozwoju ucznia, motywowanie do rozwijania zainteresowań, uzdolnień i kreatywnego, zdrowego spędzania wolnego czasu. Ważny element stanowiła pedagogizacja rodziców i nauczycieli w zakresie potrzeb dzieci z deficytami rozwojowymi, umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych. Uczestnictwo w opracowanym projekcie miało ponadto zachęcić rodziców, nauczycieli oraz instytucje wspomagające do podejmowania wspólnych inicjatyw mających na celu dobro dziecka.
W ramach działań opisanych w harmonogramie odbyły się zajęcia dla dzieci poprowadzone przez logopedę (3 godziny w tygodniu). W ich trakcie specjalista diagnozował a następnie eliminował wady wymowy. Spotkanie z logopedą odbyli również rodzice, którzy uzyskali wiedzę na temat pracy nad wymową w domu.
2 razy w tygodniu miały miejsce spotkania z psychologiem. Uczestnicy mieli możliwość poznawania różnych form zabaw zachęcających do pozytywnych zachowań i okazywania emocji.
Psycholog spotkała się również z rodzicami, którzy wysłuchali wykładu na temat agresji i przemocy, a także metod eliminacji zaobserwowanych negatywnych zjawisk. W trakcie indywidualnych spotkań rodzice uzyskali poradę psychologiczną według ich osobistych potrzeb.
Spotkanie z nauczycielami opierało się o wykład na temat nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci.
Dużym powodzeniem cieszyły się wśród uczniów zajęcia z plastykiem. Odbywały się 2 razy w tygodniu. Zajęcia pozwoliły na wykonanie wystroju korytarzy szkolnych, sal lekcyjnych, a także pozwoliły poznać dzieciom nowe techniki plastyczne.
W ramach projektu odbyło się również 5 wyjazdów na basen w Skarżysku – Kamiennej, gdzie zajęcia poprowadził instruktor pływania. Oprócz lekcji pływania dzieci uzyskały wiadomości na temat bezpiecznego zachowania się w wodzie.
Założeniem programu była ponadto profesjonalnie poprowadzona gimnastyka korekcyjna. Została ona poprzedzona konsultacją medyczną, w czasie której lekarz medycyny zdiagnozował wady postawy i zakwalifikował uczniów do grup dyspanseryjnych.
Specjalista rehabilitacji prowadził zajęcia 1 raz w tygodniu z dwiema grupami dzieci o zbliżonych wadach postawy.
Do działań realizowanych poza terenem szkoły zaliczyć należy dwukrotny pobyt w Miejskim Centrum Kultury w Skarżysku – Kamiennej, kiedy to dzieci oglądały spektakl teatralny i film.
Przyznana dotacja umożliwiła m.in. zakupienie niezbędnych do realizacji ujętych w programie zadań pomocy dla specjalistów: rehabilitacji, logopedy, plastyka, a także pokrycie innych kosztów uwzględnionych w kalkulacji.
Przeprowadzone inicjatywy dowiodły sensu opracowanego i wdrożonego projektu, który pod względem merytorycznym i praktycznym spełnił oczekiwania wszystkich bezpośrednio nim zainteresowanych (uczniów, rodziców, nauczycieli i specjalistów).
Realizacja działań ujętych w projekcie pozwoliła na zdiagnozowanie i niwelowanie dysfunkcji u dzieci we wskazanej grupie wiekowej. Dotyczyły one zarówno rozwoju duchowego jak i fizycznego. Wiedzę na ten temat uzyskali również rodzice i nauczyciele, do czego przyczyniły się spotkania i rozmowy ze specjalistami.
Uczestnictwo w zajęciach przewidzianych w projekcie przysłużyło się również dzieciom. Mogły one rozwijać swoje umiejętności w zakresie prac plastycznych (poznawanie nowych technik), zajęć sportowych (basen). Spektakle teatralne pozwoliły na obcowanie ze sztuką słowa. Opracowany projekt i jego realizacja pokazały, że warto wspierać i motywować uczniów do poszukiwania i rozwijania zainteresowań oraz wskazywać sposoby kreatywnego spędzania czasu.