Plan pracy

2007-11-27 2008
Art. czytany: 4462 razy

Plan pracy terapeutycznej na podstawie ORTOGRAFFITI.
mgr Małgorzata Paź
zajęcia odbywają się we wtorki od godziny 13.10

Planowanie pracy terapeutycznej

W procesie terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu nie można pominąć ogólnie przyjętych zasad, odgrywających w tym procesie znaczącą rolę. Do
najważniejszych z nich należą:
• terapeuta – jego osobowość i wiedza,
• planowanie terapeutyczne i indywidualizacja pracy,
• atmosfera akceptacji i serdeczności,
• sukces dziecka od pierwszych zajęć,
• współpraca terapeuty z domem rodzinnym i środowiskiem szkolnym ucznia.
Punktem wyjścia w planowaniu pracy terapeutycznej jest postawienie diagnozy stanu
dziecka:
• diagnozy zachowania,
• diagnozy procesów regulacji (czynności umysłowe i emocjonalne),
• diagnozy genetycznej (na postawie wyników badań poradni psychologiczno-pedagogicznej,
badań lekarskich, wywiadu z rodzicami).
Po dokonaniu diagnozy ucznia formułuje się perspektywy dalszej edukacji badanego.
Diagnoza pozwala bowiem terapeucie na przystąpienie do planowania pracy terapeutycznej,
gdyż jest podstawą konstruowania programu terapii pedagogicznej. Program ten, jak
i należące do niego indywidualne rozkłady materiału, obejmuje zestawy ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych wskazanych dla danego dziecka, a przygotowanych na podstawie dostępnych terapeucie opracowań. Między innymi skarbnicą pomysłów na wiele różnorodnych ćwiczeń jest wydawana przez Wydawnictwo OPERON seria zeszytów ORTOGRAFFITI.
Główne założenia programu to:
1) Ustalenie konkretnych odbiorców programu (klasy 5-6)
2) Okres realizacji (cały rok szkolny, plus ewentualnie, jeśli będą chętni kolejne lata)
3) Częstotliwość spotkań (raz w tygodniu).
4) Długość jednostki terapeutycznej (1,5 godz.).
5) Główne cele pracy terapeutycznej, np.:
• usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych,
• wykształcenie nawyku poprawnego czytania i pisania,
• wdrażanie do pokonywania trudności w pisaniu i czytaniu oraz radzenia sobie
w sytuacjach stresowych.
1) Metody pracy, np.
• pokaz, prezentacja, praca z podręcznikiem, drama, kinezjologia edukacyjna, kalkowanie, logorytmika, mapy pojęciowe, loteryjki, puzzle, scrable.
2) Formy
• grupowa, indywidualna.
3) Środki dydaktyczne.
4) Mocne strony ucznia, np.:
• umiejętność skupienia uwagi,
• dobrze rozwinięte myślenie pojęciowe, przyczynowo-skutkowe, matematyczne
i przestrzenne,
• wysoka spostrzegawczość,
• motywacja do pracy,
• dobra znajomość norm moralnych.
a) Zadania terapeutyczne, np.
• kształcenie słuchu fonematycznego,
• ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości słuchowej,
• usprawnianie analizatora słuchowego,
• podniesienie poziomu pamięci wzrokowej i uwagi w celu lepszego zapamiętywania
struktur graficznych wyrazów,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• utrwalenie zasad pisowni z wszystkimi trudnościami ortograficznymi ze
szczególnym akcentem na... (wpisać po diagnozie wstępnej),
• ćwiczenia umiejętności stosowania reguł ortograficznych w trakcie pisania,
• usprawnianie techniki czytania,
• ćwiczenia czytania ze zrozumieniem,
• ćwiczenia usprawniające grafomotorykę (poziom graficzny pisania),
• wdrażanie do autokorekty,
• ćwiczenia usprawniające półkule mózgowe P. Dennisona (kinezjologia edukacyjna),
• integracja zespołu,
• zachęta do radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
• motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności,
• niwelowanie napięć emocjonalnych,
• zmniejszanie poziomu lęku i zagrożenia przed popełnianiem błędów.