Plan pracy 2007-11-27 2008 Art. czytany: 4462 razy Plan pracy terapeutycznej na podstawie ORTOGRAFFITI. mgr Małgorzata Paź zajęcia odbywają się we wtorki od godziny 13.10 Planowanie pracy terapeutycznej W procesie terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu nie można pominąć ogólnie przyjętych zasad, odgrywających w tym procesie znaczącą rolę. Do najważniejszych z nich należą: • terapeuta – jego osobowość i wiedza, • planowanie terapeutyczne i indywidualizacja pracy, • atmosfera akceptacji i serdeczności, • sukces dziecka od pierwszych zajęć, • współpraca terapeuty z domem rodzinnym i środowiskiem szkolnym ucznia. Punktem wyjścia w planowaniu pracy terapeutycznej jest postawienie diagnozy stanu dziecka: • diagnozy zachowania, • diagnozy procesów regulacji (czynności umysłowe i emocjonalne), • diagnozy genetycznej (na postawie wyników badań poradni psychologiczno-pedagogicznej, badań lekarskich, wywiadu z rodzicami). Po dokonaniu diagnozy ucznia formułuje się perspektywy dalszej edukacji badanego. Diagnoza pozwala bowiem terapeucie na przystąpienie do planowania pracy terapeutycznej, gdyż jest podstawą konstruowania programu terapii pedagogicznej. Program ten, jak i należące do niego indywidualne rozkłady materiału, obejmuje zestawy ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych wskazanych dla danego dziecka, a przygotowanych na podstawie dostępnych terapeucie opracowań. Między innymi skarbnicą pomysłów na wiele różnorodnych ćwiczeń jest wydawana przez Wydawnictwo OPERON seria zeszytów ORTOGRAFFITI. Główne założenia programu to: 1) Ustalenie konkretnych odbiorców programu (klasy 5-6) 2) Okres realizacji (cały rok szkolny, plus ewentualnie, jeśli będą chętni kolejne lata) 3) Częstotliwość spotkań (raz w tygodniu). 4) Długość jednostki terapeutycznej (1,5 godz.). 5) Główne cele pracy terapeutycznej, np.: • usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych, • wykształcenie nawyku poprawnego czytania i pisania, • wdrażanie do pokonywania trudności w pisaniu i czytaniu oraz radzenia sobie w sytuacjach stresowych. 1) Metody pracy, np. • pokaz, prezentacja, praca z podręcznikiem, drama, kinezjologia edukacyjna, kalkowanie, logorytmika, mapy pojęciowe, loteryjki, puzzle, scrable. 2) Formy • grupowa, indywidualna. 3) Środki dydaktyczne. 4) Mocne strony ucznia, np.: • umiejętność skupienia uwagi, • dobrze rozwinięte myślenie pojęciowe, przyczynowo-skutkowe, matematyczne i przestrzenne, • wysoka spostrzegawczość, • motywacja do pracy, • dobra znajomość norm moralnych. a) Zadania terapeutyczne, np. • kształcenie słuchu fonematycznego, • ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości słuchowej, • usprawnianie analizatora słuchowego, • podniesienie poziomu pamięci wzrokowej i uwagi w celu lepszego zapamiętywania struktur graficznych wyrazów, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • utrwalenie zasad pisowni z wszystkimi trudnościami ortograficznymi ze szczególnym akcentem na... (wpisać po diagnozie wstępnej), • ćwiczenia umiejętności stosowania reguł ortograficznych w trakcie pisania, • usprawnianie techniki czytania, • ćwiczenia czytania ze zrozumieniem, • ćwiczenia usprawniające grafomotorykę (poziom graficzny pisania), • wdrażanie do autokorekty, • ćwiczenia usprawniające półkule mózgowe P. Dennisona (kinezjologia edukacyjna), • integracja zespołu, • zachęta do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, • motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności, • niwelowanie napięć emocjonalnych, • zmniejszanie poziomu lęku i zagrożenia przed popełnianiem błędów. |