UCHWAŁA Nr XXVII/153/05 RADY GMINY W SKARŻYSKUKOŚCIELNYM

2005-04-26 1216
Art. czytany: 2666 razy

w sprawie: wprowadzenia Regulaminu w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Skarżysko Kościelne.

Na podstawie art.7 ust. 1 pkt 3 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990r - o samorządzie gminnym(tekst jedn. z 2001r Dz.U.Nr 142 poz 1591 z póżn. zm.) i art.3, 4 i 6 ust. 1a i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 60, poz. 369i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 7, poz.78, z 2004r.Nr 96, poz.959 i Nr173 poz. 1808), po uprzednim zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego,


RADA GMINY uchwala co następuje:

§ 1.

Uchwala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skarżysko Kościelne, określone w regulaminie, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Traci moc Uchwała Rady Gminy w Skarżysku Kościelnym Nr XIII/71/03 z dnia 29 grudnia 2003r.wprowadzająca regulamin w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Skarżysko Kościelne.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 4.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego
Załącznik Nr l do
Uchwały Nr. XXVII/153/05
Rady Gminy w Skarżysku Kościelnym
z dnia 16 lutego 2005r.


R E G U L A M I N

w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie
Skarżysko Kościelne.

1. Ilekroć w dalszej części niniejszego załącznika jest mowa o:

a. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.Nr.132 poz.622 ze zm z 1997r Nr. 121 poz.770, Nr 60 poz.369, z 2000r Nr 2 poz.272, z 2001, Nr 100 poz.1085, z 2002r Nr 154 poz.1800,
Nr 113 poz.984, z 2003r Nr 7 poz. 78, z 2004r.Nr 96, poz. 959 i Nr173 poz 1808/.
b. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,
c. odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
d. nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.
e. pojemnikach do gromadzenia odpadów - należy przez to rozumieć znormalizowane pojemniki przystosowane do opróżniania przez pojazdy służące do wywozu odpadów komunalnych.
f. zbiorniki do gromadzenia nieczystości ciekłych - należy przez to rozumieć szczelne zbiorniki bezodpływowe przystosowane do opróżniania przez pojazdy służące do wywozu nieczystości ciekłych.
g. podmiotach uprawnionych — należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art.7 ustawy.

2. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać porządek w nieruchomościach, uprzątać teren nieruchomości, dbać o estetyczny wygląd budynków i otoczenia.

3. Wójt Gminy przy pomocy pracujących komisji Rady Gminy, pracowników i Policji, będzie dokonywać przeglądu stanu czystości i porządku w nieruchomościach i wzywać właścicieli nieruchomości uchybiających wymaganiom utrzymania ich w czystości i porządku do usuwania zaniedbań i uchybień.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości, ze śniegu, błota i lodu.

5. Utrzymanie porządku i czystości w obrębie pasa drogowego należy do obowiązków Zarządu Drogi.

6. Obowiązki utrzymania porządku i czystości na terenach nie wymienionych w pkt.2, 4, 5 niniejszego regulaminu, należą do gminy.

7. Na terenie wszystkich sołectw Gminy Skarżysko Kościelne odpady komunalne stałe należy gromadzić w pojemnikach 0,11 m3, które winien posiadać każdy właściciel posesji.
Dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych stałych w ustawionych w tym celu pojemnikach o pojemności 1,10m3 - na terenach przy szkołach, OSP oraz przy Urzędzie Gminy. Zabrania się składowania odpadów koło pojemników oraz wrzucania do pojemników gruzu, ziemi, popiołu, części organicznych roślin, a także odpadów powstałych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej.

8. Odpady powstające w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej przez podmioty gospodarcze gromadzi się, likwiduje lub unieszkodliwia w sposób zapewniający ochronę środowiska, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Obowiązek w tym zakresie ciąży na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

9. Odpady komunalne stałe, gromadzone w pojemnikach o pój. l, l0 m3 będą wywożone raz w miesiącu.
Odpady j. w. składowane w pojemnikach 0,11 m3 wywożone będą raz w miesiącu, w ustalonych dla poszczególnych sołectw dniach. Odpady usuwane będą na podstawie umów zawartych pomiędzy właścicielami nieruchomości a uprawnionym podmiotem posiadającym stosowne zezwolenie wydane przez Urząd Gminy Skarżysko Kościelne.

10. Wójt Gminy będzie popierać zorganizowaną zbiórkę odpadów użytecznych z dostarczeniem ich do jednostek trudniących się przetwarzaniem lub obrotem odpadów.

11. Gromadzenie odpadów komunalnych ciekłych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w przeznaczonych na ten cel zbiornikach /szambach/ wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiający przenikanie nieczystości do ziemi posiadających szczelne dno i ściany.

12. Miejsce lokalizacji urządzenia - zbiornika do gromadzenia nieczystości płynnych jego konstrukcja winny spełniać warunki określone w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane /Dz.U.Nr.89 poz.414 z dnia 25.08.1994r. z póz. zm./.

13. Obowiązek budowy szczelnego zbiornika na ścieki, jego prawidłowej eksploatacji ciąży na właścicielu nieruchomości.

14. Komunalne odpady ciekłe usuwane są przez uprawnione podmioty, na zlecenie i koszt właściciela nieruchomości, z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika /szamba/.

15. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy na wywóz nieczystości płynnych wyłącznie z podmiotem uprawnionym, tj. posiadającym wymagane zezwolenia na prowadzenie działalności w przedmiotowym zakresie.

16. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania korzystania - z usług dotyczących usuwania nieczystości płynnych, poprzez okazanie - na żądanie osoby upoważnionej - umowy i dowodów płacenia za usługi jw.

17. W przypadku nie udokumentowania obowiązkowego korzystania z usług podmiotu uprawnionego jak w pkt. 17 obowiązek w tym zakresie przejmuje Gmina, pobierając od właściciela nieruchomości opłatę w wysokości 150% kosztów poniesionych przez Gminę. Podstawą naliczenia opłaty jw. jest rachunek za wywóz nieczystości.
18. Zabrania się wysypywania, wylewania i składowania odpadów komunalnych w miejscach do tego nie przeznaczonych.

19. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są opieki nad nimi poprzez zachowanie środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi, wyprowadzanie psa wyłącznie na smyczy i w kagańcu, usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez psa z terenów przeznaczonych do publicznego użytku.

20. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest w miejscach mało uczęszczanych, jeżeli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem psa.
Stały dozór nie jest wymagany w przypadku utrzymania psa na uwięzi lub na terenie ogrodzonym /posesji/.
21. Obowiązek usunięcia padłych lub zabitych zwierząt domowych należy do właściciela zwierzęcia lub właściciela posesji, gdy zwierzę było bezdomne.

22. Prowadzenie zwierząt gospodarskich winno odbyć się w sposób, wykluczających zagrożenie dla ruchu pojazdów i pieszych.
Prowadzący zobowiązany jest do usunięcia zanieczyszczeń spowodowanych odchodami zwierząt, z chodników i dróg utwardzonych.

23. Naruszenie przepisów zawartych w niniejszym regulaminie podlega karom wg przepisów Kodeksu wykroczeń.