UCHWAŁA NR XX/119/2016

2016-06-28 0936
Art. czytany: 2128 razy

z 22 czerwca 2016r

w sprawie: w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 stawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2016r, poz. 446 ) i art. 6l ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2016 poz. 250 ze zm.);

RADA GMINY uchwala, co następuje:

§ 1

1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszona będzie przez właścicieli nieruchomości bez wezwania, raz na dwa miesiące w łącznej wysokości za dwa miesiące kalendarzowe, w następujących terminach:
1/ do 28 lutego danego roku za miesiące styczeń i luty,
2/ do 30 kwietnia danego roku za miesiące marzec i kwiecień,
3/ do 30 czerwca danego roku za miesiące maj i czerwiec,
4/ do 31 sierpnia danego roku za miesiące lipiec i sierpień,
5/ do 31 października danego roku za miesiące wrzesień i październik,
6/ do 10 grudnia za miesiące listopad z dołu i za grudzień z góry.

2. Opłatę uiszczać należy wpłatą gotówkową w kasie Urzędu Gminy lub przelewem na rachunek bankowy podany na stronie BIP Urzędu Gminy w Skarżysku Kościelnym.

§ 2

1. Wysokość stawki opłaty, o której mowa w § 1 oraz sposób obliczenia opłaty i wzór deklaracji stanowiącej podstawę jej obliczenia określa odrębna uchwała Rady Gminy Skarżysko Kościelne.

2. Przez właściciela nieruchomości o którym mowa w § 1 rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

§ 3

Uchyla się uchwałę XXXVII/232/13 Rady Gminy Skarżysko Kościelne z dnia 14 listopada 2013r. w sprawie „Określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.


Uzasadnienie

Stosownie do art. 6l znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 250 z późn. zm.) Rada Gminy zobowiązana jest do określenia w drodze uchwały terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe. Uchwała przewiduje, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą uiszczane bez wezwania w łącznej wysokości za dwa miesiące kalendarzowe. Taki tryb uiszczania opłat został przyjęty z uwzględnieniem wniosków mieszkańców gminy i ich możliwości finansowych oraz w celu zapewnienia płynności budżetu gminy.
Ustalając termin i częstotliwość wnoszenia opłaty uwzględniono również treść przepisu art. 6m ust.
1 i 2 stanowi: Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych”. Dlatego też opłatę wnosi się w miesiącu następującym po miesiącu, którego obowiązek dotyczy. Stawki opłaty oraz sposób jej naliczania zostały podane w uchwale w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast wzór deklaracji, na podstawie, którego będzie naliczana opłata, został podany w uchwale w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zebranymi
na terenie nieruchomości.