UCHWAŁA NR XVIII/95/2016

2016-03-31 1503
Art. czytany: 1748 razy

z 30 marca 2016r

w sprawie: uchwalenia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Skarżysko Kościelne”.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.) w celu realizacji „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” przyjętego Uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku

RADA GMINY uchwala co następuje:

§ 1

Uchwala się „Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Skarżysko Kościelne” stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.

§ 3

Traci moc uchwała Rady Gminy Skarżysko Kościelne XXIV/150/12 z dnia 28 września 2012r. w sprawie: uchwalenia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Skarżysko Kościelne”.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Uzasadnienie

Przyjęty przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 14 lipca 2009 r „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 - 2032” ”, który został zmieniony Uchwałą Nr 39/2010 Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. nałożył szereg obowiązków na organy administracji publicznej, w tym również na organy gmin. Wskazany w tym programie wojewoda, na poziomie województwa odpowiada za nadzór nad realizacją zadań gmin,
a dotyczących m.in. opracowania gminnych programów usuwania azbestu.
Dla realizacji tych zadań został opracowany „Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Skarżysko Kościelne. Dokument ten ujmuje zagadnienia ściśle związane z realizacją nałożonych na gminy obowiązków. Wskazuje m.in. cele i zadania, ramy prawne w tym zakresie, główne tezy wynikające z „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 2032” i ich odniesienie do zagadnień gospodarowania azbestem na terenie gminy. Wskazuje ponadto aktualny stan w zakresie wyrobów zawierających azbest, określa harmonogram realizacji programu i wskazuje na środki finansowe, niezbędne do jego realizacji.
Realizacja programu ma na celu przyspieszenie procesu usuwania materiałów zawierających azbest i ich odpowiedniego unieszkodliwienia, m. in. usunięcia pokryć dachowych zawierających azbest.
Przyjęcie Programu pozwoli również na podjęcie starań w zakresie pozyskania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych na jego realizację.
Opracowując projekt „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Skarżysko Kościelne na lata 2015 – 2032” odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, po uzyskaniu uzgodnienia Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Kielcach z dnia 29 grudnia 2015r. znak: SEV.9022.5.205.2015 oraz z Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach z dnia 17 grudnia 2015r. znak: WPN-II.410.273.2015.MO.
Biorąc powyższe pod uwagę zasadne jest podjęcie niniejszej Uchwały i wdrożenie jej do realizacji.